Jesper Myrup fra Granhøjen gourmetkok med socialt tvist
4. januar 2017

Gourmetkok på Hotel du Vest:

“Jeg har gennemgået en helt vild personlig udvikling”.

Jesper Myrup har prøvet det, de fleste kokke drømmer om. Job på en Michelinrestaurant og flere andre af landets førende restauranter. Men Jesper er gladest for det job, han aldrig drømte om, jobbet som kok på den socialeøkonomiske virksomhed Hotel du Vest. Her har han fra start sat de kulinariske ambitioner højt og har samtidig fundet ny mening i arbejdet med Granhøjens beboere, som er ansatte på hotellet.

”Jeg vidste ikke ret meget om Hotel du Vest, da jeg søgte jobbet. Jeg vidste, at det havde noget Granhøjen at gøre, men ikke helt hvad det indebar. Men det med arbejde sammen med beboerne fangede mig hurtigt, så i dag jeg vil sige, at det er det bedste job, jeg har haft,” siger Jesper, der kom fra restauranten ”Den Røde Cottage”, der fem år i træk har fået tildelt en af de eftertragtede Michelinstjerner.

Det har fanget mig

På Hotel du Vest handler det om andet end stjerner. Her er det menneskerne, der er stjernerne.

”Der er to ting, som er vigtige for mig i det her job. Det ene er selvfølgelig at lave god mad. Det andet er at beskæftige mine beboere og motivere dem på bedst mulig måde. Det er det, der gør det så spændende. Det har fanget mig rigtig meget,” fortæller Jesper, der dog lige skulle vænne sig til en anden arbejdsform og kultur end den han var vant til.

”I starten gik det galt hele tiden. De misforstod mig, og jeg forstod dem ikke. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle tage hensyn til, Men det kom lige så stille. Så får man nogle succeser og får blod på tanden. Samtidig har jeg fået uddannelse, som jeg kan bruge i arbejdet. Lige pludselig har jeg nærmest mere lyst til at motivere beboerne end at lave det mad, som gæsten har bestilt,” siger Jesper.

Et andet menneskesyn

Menukortet beholdt han stort som det var men tilføjede enkelte nye retter og ændrede lidt på nogle af de eksisterende. Samtidig blev kvaliteten af retterne hævet, og alt er nu lavet fra bunden.

”Da jeg kom til hotellet, kunne jeg se, at alt var købt, fx pesto, mayonnaise og remoulade, og jeg startede med det samme med at lære beboere og ansatte at lave det selv. Det fokuserede jeg på fra starten, fordi det synes jeg er vigtig . Det gør mig irriteret, hvis jeg skal åbne et glas pesto, fordi jeg har noget faglig stolthed som kok. Espressomaskinen er også blevet sat op igen  så de kan lave lækker god kaffe,” siger Jesper.

Maden er dog ikke det eneste, der er ændret. Jesper selv er også ændret.

”Jeg har gennemgået en helt vild personlig udvikling og har fået et helt andet menneskesyn. Jeg tænker lidt mere over, hvorfor folk gør som de gør. For eksempel hvis jeg har en beboer, der siger, ”det gider jeg ikke og kommer med en eller anden undskyldning”, så ved jeg godt, at det ikke er derfor. Så er der en grund til det. Men det vidste jeg ikke, da jeg startede. Det er en udvikling, som jeg også kan bruge uden for jobbet,” siger Jesper inden han går tilbage i køkkenet for at få styr på dagens opgaver.

Skrevet af Kristin, Martin og Niels