Musikundervisning ved Granhøjen er en succes
16. november 2017

Vi er sammen om musikken: En helt særlig form for fællesskab

Af: Mathilde og Sidse

Michelle er ny musiklærer på Granhøjen, og her fortæller hun om hvorfor musikundervisningen er vigtig. Michelle ved nemlig, at musikken kan få noget særligt frem i mennesker:

”Rigtig mange har en stor glæde ved at synge og spille musik. Det giver en form for ubevidst tryghed. Allerede fra vi ligger inde i maven sanser vi rytme fra hjertebanken.”

Michelle tænker ikke, at musiktimerne på Granhøjen er anderledes end den musikundervisning, man har så mange andre steder – for det handler om det samme, og så er det underordnet, om det er en folkeskole eller et samværstilbud:

   >> Når jeg har musiktimer med beboerne er vi sammen om musikken. Man skaber et fællesskab om det. Og det giver er et frirum, hvor vi har fokus på noget, vi interesserer os for.”

Et af de frirum deler Michelle med Alex, som går til musikundervisning, og som vi også tidligere har talt med i forbindelse med Høstmarkedet i september. Michelle og Alex er nu i gang med deres anden sang, hvor Alex har forfattet teksterne, og de sammen finder en melodi, som matcher indholdet:

”Vi snakker om teksterne. For hvis man skal udtrykke sig i musikken, skal man kunne forstå teksterne. Nogle gange når man snakker om teksterne kommer der nogle helt andre betydninger frem, end hvad man først havde troet. Når vi taler om sangteksterne, kan det også være en god anledning eller mulighed for nogle af beboerne til at fortælle om noget, der ellers kan være svært at tale om. Men i musikteksten eller melodien er det vi taler om allerede på en måde udenfor en selv, og jeg tænker, det er det som gør en forskel for dem, som vælger at åbne op, altså at det på den måde kan være mindre sårbart.”

En lille pause fra virkeligheden

Det er ikke tilfældigt, at Michelle er blevet musiklærer. Hun fortæller, at dengang hun selv spillede i band, kunne de nogle gange spille fire timer i streg, komme alt for sent i seng og alligevel komme tidligt op og afsted i skole næste dag:

”Man glemmer tiden. Man er sammen om at skabe noget. Det er som en lille pause fra virkeligheden, hvor man får ladet batterierne helt op – og så lidt til, så der var altid energi til at komme op i skole, selv når vi var kommet alt for sent i seng. Og det er noget af det, jeg tænker musikken og fællesskabet omkring musikken kan; det kan give et kæmpe smil på læben, få en til at reflektere samtidig med det giver et frirum væk fra virkeligheden eller hverdagens trummerum”.

Vi har allerede nævnt, at musikken giver mulighed for at tale sammen på en anderledes måde, men samtidig har musikken også den gode egenskab med sig, at man ikke behøver at tale sammen for at være en del af et fællesskab, som opstår omkring musikken:

”I det band jeg spillede i, der brugte vi ikke så meget tid på at snakke, vi spillede bare musik, og man blev accepteret og stemte i med de andre uden lange og dybe samtaler. Vi var sammen om at skabe noget fedt, og det talte for sig selv.”

Musikken har været en del af Granhøjen i mange år, og vi er så heldige, at der altid står nogle klar til at give et nummer, når vi har arrangementer, og på den måde skaber musikken også et muligt fællesskab for alle os andre.